در حال بارگذاری ...
کوروش احمدی به ایران تئاتر گفت:

 «رستگاری در ساعت سگ ...» تغییرپذیر

کوروش احمدی اعلام کرد که نمایش «رستگاری در ساعت سگ ...» از مخاطبان می‌خواهد که تئاتر بازی کنند و این نمایش با توجه به فعالیت مخاطبان، قابلیت تغییر بسیار زیادی دارد

به گزارش ایران تئاتر، کوروش احمدی که به‌عنوان نویسنده و کارگردان با نمایش «رستگاری در ساعت سگ ...» از سنندج در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان شرکت کرده است، درباره شیوه اجرایی این نمایش، گفت: در این نمایش سعی کرده‌ایم از خود مخاطبان به‌عنوان بازیگر استفاده شود. درواقع مخاطبان این نمایش، تماشاگر-بازیگر هستند. نمایش یک هدایت‌گر اصلی دارد و برای باقی نقش‌هایی که در نمایشنامه تعیین شده است، از خود مردم استفاده می‌شود. این شخصیت‌ها؛ مثلا شاطر نانوایی، رییس کارخانه و ... به‌عنوان پلاکارد طراحی شده‌اند. شیوه به این صورت است که المانی از هر شخصیت بر روی پلاکاردها طراحی و بر روی جعبه‌ای قرار داده شده است؛ هر کس که قرار است شخصیتی را بازی کند، پلاکارد مربوط روی گردنش آویزان می‌شود و با توضیحاتی که هدایت‌گر اصلی به مخاطبانی که قرار است نقش‌ها را بازی کنند، می‌دهد، نمایش اجرا می‌شود.

نویسنده و کارگردان «رستگاری در ساعت سگ ...» درباره داستان این نمایش، گفت: فردی عاشق دختری می‌شود و به خواستگاری او می‌رود اما متوجه می‌شود دختر، شرایطی دارد و اصلی‌ترین شرط او این است که پسر شغلی داشته باشد. پسر که به‌تازگی در رشته کارشناسی معدن از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده است، به دختر مدرک تحصیلی‌اش را ارائه می‌کند اما دختر می‌گوید که باید پسر شغلی داشته باشد تا حاضر شود با او ازدواج کند. پسر دنبال کار می‌گردد و مراحلی را طی می‌کند. هر یک از پلاکاردهای حاضر در نمایش، نمایانگر یک شغل هستند و پسر با آن‌ها برخورد می‌کند.

وی در ادامه افزود: به اداره می‌رود تا در آنجا استخدام شود، به نانوایی می‌رود تا ببیند آیا شاگرد می‌خواهند یا نه و ... تا اینکه در نهایت به یک کارخانه می‌رسد. تابلوی کارخانه اقتباسی از نمایشنامه «مردی که سگ شد» اثر اسوالدو دراگوئن است. رییس کارخانه که متوجه می‌شود سگ نگهبان کارخانه‌اش مرده است و می‌بیند این پسر اطلاعاتی درباره سگ‌ها دارد و او را وادار می‌کنند که شغل «سگ نگهبان» را قبول کند و حقوق بسیار بالایی را نیز برای او در نظر می‌گیرند. پسر در میان دوراهی می‌ماند که این شغل را انتخاب کند یا برای انسانیتش ارزش قائل باشد و شغل سگ نگهبان را نپذیرد. برای این‌که از این دوراهی بیرون آید، از تماشاگران می‌پرسد و آن‌ها برای او تصمیم می‌گیرند.

این هنرمند عرصه تئاتر، ضمن موثر دانستن نظر مخاطبان بر پایان‌بندی نمایش، گفت: نظر مخاطبان می‌تواند سبب شود این پسر شغل سگ نگهبان را قبول و یا آن را رد کند. البته این تاثیر، تنها به پایان نمایش محدود نمی‌شود، حتی اگر در میانه نمایش، فردی پیدا شود که شغلی را برای شخصیت اصلی نمایش داشته باشد، نمایش می‌تواند تغییر پیدا کند. البته باید فرد استخدام کننده این امکان را داشته باشد که شخصیت اصلی نمایش را به‌صورت واقعی و نه نمایشی استخدام کند. در این صورت اجرای نمایش قطع می‌شود و بازیگر به سر کار و زندگی خود می‌رود.

احمدی گروه اجرایی نمایش را معرفی کرد: نویسند و کارگردان نمایش «رستگاری در ساعت سگ ...» خودم هستم. این اثر علاوه‌بر یک شخصیت که روایت‌گر نمایش است و مخاطبانی که نقش صاحبان مشاغل را بازی می‌کنند، چند شخصیت دیگر همچون یک ساعت که شخصیت اصلی نمایش را بیدار می‌کند و ... هم دارد. از همین رو نمایش من دو بازیگر اصلی دارد که یکی از آن‌ها یک بازیگر خردسال به نام یکتا احمدی است که شخصیت‌های ذکر شده را بازی می‌کند و دیگر بازیگر که نقش روایت‌گر را ایفا می‌کند، فرزین قادری است.

کوروش احمدی که در بسیاری از دوره‌های جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان حضور داشته است، درباره این جشنواره گفت: همواره مشکلی را با عنوان جشنواره تئاتر مریوان دارم، این جشنواره ازلحاظ حضور گروه‌های تئاتر خارجی، معیارها و شاخصه‌های یک جشنواره تئاتر بین‌المللی را ندارد. جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، جشنواره‌ای است که با حضور چند گروه تئاتر خارجی برگزار می‌شود اما جشنواره‌ای بین‌المللی است که گروه‌های تئاتر از کشورهای دیگر از جشنواره درخواست کنند که در آن حضور داشته باشند البته در برخی از دوره‌ها دیده شده است که گروه‌هایی از فرانسه، ایتالیا، آلمان و کشورهایی از این دست در جشنواره حضور داشته‌اند اما تعداد این آثار و دوره‌ها بسیار اندک بوده است. اگر این مشکل حل شود، از دید من جشنواره تئاتر مریوان، جشنواره‌ای بسیار خوب، پویا و جوان است




نظرات کاربران